søndag 6. februar 2011

Gule ting, selv om det er god stund til påske ennå

I dag har jeg endelig fått ferdig to gule ting som har ventet på å bli ferdige. Den ene har ventet veldig lenge og den andre ikke fullt så lenge.

Wray av Lilly Kate France var med som tilleggsoppskrift i utgave 25 av The Knitter og jeg forelsket meg helt. Når jeg først fikk mønsteret trodde jeg at jeg måtte kjøpe garn til denne. Noe som egentlig ikke passet helt siden det begynte å nærme seg jul og da trengs pengene helt andre steder. Men når jeg rydde litt i garnlageret dukket det opp to nøster med lace som kanskje kunne passe. Jeg kjøpte to nøster med et lace garn i silke og alpakka på knitcamp. Den ene var i en litt lys/gråaktig rosa og den andre solgul. Jeg tok en sjanse på at den gule var nok.

En topp i lacegarn på pinne 3.5/3.75 tar en god lang stund å strikke siden det er svært mange masker. Men jeg ble ganske opphengt i dette strikketøyet så det gikk rimelig fort allikevel. (Det gikk kanskje litt vel fort innimellom, siden jeg har en snikende mistanke om at denne toppen har skylden for den vonde skulderen jeg hadde for noen uker siden.)

Veldig fornøyd med resultatet, knappene er kjøpt på perlehuset.
Den andre gule tingen jeg har fått ferdig er noe som har ligget lenge. Jeg har forsøkt å spinne litt på håndtein og dette var det første forsøket på noe mer enn bare et miniprøvenøste. Problemet var bare at jeg tulle opp hele greia når jeg skulle tvinne det til totrådet garn. Når jeg nærmet meg slutten hatte jeg en ende som bare var en krøllete klump som ikke ville løse seg opp. Da havnet hele nøstet i skammekroken.

I dag hadde jeg endelig nok tålmodighet til å sette meg ned og rydde opp i krøllen, og her er resultatet:

1 kommentar: